[ad_1]
25 mei 2023 | Redacteur: Fred Oudshoorn
Wijscoman Jos van den Broek gaat weer op pad. Dit keer niet met de Wijscokar, zoals vorig jaar tijdens Leiden City of Science, maar nu met de Beterbuzz. Door voorlichting te geven in buurtcentra wil hij mensen bewust maken van de soms misleidende teksten op voedingsmiddelen in de supermarkt.
Het idee om kennis en wetenschap de stad in te brengen is vorig jaar ontstaan tijdens Leiden European City of Science. Met een omgebouwde fietskar, de Wijscokar, trok Jos samen met zijn vriend Danny Molenaar de wijken in en gaf zo’n dertig optredens in scholen, buurtcentra en speeltuinverenigingen. Sinds enkele maanden is Jos in gesprek met welzijnsorganisatie Buzz Leiden. “Een van de dingen die we gaan doen is gezondheidsvoorlichting. Daarvoor is opnieuw een fietskar omgebouwd, de Beterbuzz. Beterbuzz, Gezond in de wijk is de titel van dit project.”
Kennis
Jos wil mensen er bewust van maken dat producten in de supermarkt niet altijd zijn wat ze lijken. Als voorbeeld laat Jos verpakkingen zien van Coolbest, Appelsientje en DubbelFriss, die stuk voor stuk niet waarmaken wat vaak met grote kleurige afbeeldingen en teksten op de verpakkingen gesuggereerd wordt. “Dubbelfriss Appel & Perzik, daar zit maar een procent appel in en een procent perzik. De boodschap die we aan ouders mee willen geven is: laat je niet gek maken. Je wil wat goeds doen voor je kinderen, maar lees eerst. De producten in de supermarkt zijn heus niet altijd rotzooi, maar het is ook niet altijd wat het lijkt. Dat is de boodschap. Kennis bijbrengen, mensen een beetje weerbaarder maken in de supermarkt.”
[ad_2]
Bron: https://www.unity.nu/artikelen/leiden/de-beterbuzz-maakt-mensen-weerbaar-in-de-supermarkt