Leiden is een bruisende stad met verschillende leuke monumenten, musea, winkels en straatjes. Op elke hoek is wel iets te beleven. Het aantal winkels in Leiden groeit ieder jaar, maar waar moet je nu op letten als je een winkel wilt openen? In deze blog delen we alle tips en trics die je moet weten.
Marktonderzoek
Voordat je een winkel opent, is het belangrijk om vooraf een marktonderzoek te doen. Waar heeft Leiden behoefte aan? Wat kan mij onderscheiden van de concurrent? Kies de doelgroep die je graag wilt aanspreken en inspireren en maak vanuit hier je plan. Bepaal vervolgens welke producten en/of diensten je gaat verkopen en hoe deze kunnen bijdragen aan het succes van je winkel.
Bepaal de juiste locatie
Nu je de doelgroep hebt bepaald, is het belangrijk dat je de juiste locatie voor je winkel uitkiest. Ook hier zul je onderzoek naar moeten doen. Waar bevindt mijn doelgroep zich voornamelijk? Zijn studenten of jongeren bijvoorbeeld jouw doelgroep? Probeer dan een winkelpand te vinden in het studentengedeelte van de stad, zoals de binnenstad of de Stationsbuurt.
Ook is het belangrijk om te kijken of je doelgroep parkeergelegenheid nodig heeft. Studenten reizen bijvoorbeeld voornamelijk met het openbaar vervoer. Als dit jouw doelgroep is, zal je hier dus waarschijnlijk geen rekening mee hoeven houden. Ook hier is het dus belangrijk dat je marktonderzoek kloppend en doordacht is. Loop je vast en twijfel je over bepaalde plannen? Neem je marktonderzoek nog eens door en probeer jezelf te verplaatsen in de klant en bepaal zo de wensen en behoeften van je doelgroep.
Ook benieuwd naar woongelegenheid in Leiden? Lees het hier!
Winkelinrichting
Als je uiteindelijk je marktonderzoek en locatiebepaling hebt afgerond, is het tijd voor de winkelinrichting. Ook dit is een belangrijk onderdeel van het totaalplaatje. Ga op zoek naar leuke aankleding voor je winkel. Maak de voorbijgangers enthousiast en probeer ze duidelijk te maken dat je winkel sinds kort geopend. Probeer ze aan de hand van slogans, welkom borden of je logo over te halen om een kijkje te komen nemen.
Verschillende factoren zijn van invloed op de klantbeleving en hier kun jij als winkeleigenaar goed op inspelen. Niet alleen je daadwerkelijke producten of diensten zijn hiervoor van belang, maar ook hoe je deze aan de klant presenteert en overhandigt. Gebruik duurzame verpakkingsmethode om zo bij te dragen aan een beter milieu en je klanten milieubewust te maken. Ecobliss is een goed voorbeeld van een bedrijf waar verschillende soorten duurzame verpakkingen worden aangeboden. De verschillende soorten verpakkingen zijn uniek en hebben elk hun eigen voordelen en functies. Door duurzame keuzes te maken verbeter je het imago van je bedrijf.
Ook interessant: zo creëer je meer privacy in je tuin.
Social media
Als nieuwe onderneming kan het in het begin nog wel eens lastig zijn om klanten binnen te halen. Het is daarom handig om al vroeg te beginnen met het promoten van je winkel, zowel online als offline, afhankelijk van je doelgroep. Maak bijvoorbeeld een Instagramaccount aan met als gebruikersnaam de naam van je winkel en begin met het plaatsen van berichten. Belangrijk hierbij is dat je de locatie van je winkel aanzet. Op deze manier komen je berichten op de tijdlijn van mensen uit jouw omgeving en dat is waar het natuurlijk om draait. Ook kun je middels social media de toerist proberen aan te trekken.
Kies een passend platform dat goed aansluit bij jouw doelgroep. Instagram en LinkedIn zijn twee grote platformen die door twee verschillende doelgroepen en voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Ook hierbij is het dus belangrijk dat je een goed en uitgebreid marktonderzoek hebt gedaan. Wie is mijn doelgroep? Waar is mijn doelgroep online en offline te vinden? Zo kun je ook denken aan je aanbod. Als je doelgroep Leidse studenten is, dan kun je beter ook richten op een stuk duurzaamheid binnen je representatie. Dat aangezien Leidse studenten grote stappen zetten richting duurzaamheid.
Hou bij het plaatsen van berichten een bepaalde huisstijl aan die aansluit bij je nieuwe winkel. Op deze manier associëren mensen bijvoorbeeld een bepaalde kleur, lettertype of schrijfwijze met jouw onderneming. Dit zal je helpen meer volgers te genereren en eventuele klantloyaliteit op te bouwen.
Netwerken
Als nieuwe ondernemen is het goed om te investeren in nieuwe netwerken. Bouw relaties op met omliggende winkels en vergroot zo je naamsbekendheid. Probeer samenwerking aan te gaan met andere winkels in Leiden. Organiseer bijvoorbeeld een gezamenlijk evenement, promoot elkaars producten of richt een winactie op. Het is hierbij wel belangrijk dat dit een winkel is die niet dezelfde producten of diensten verkoopt. Op deze manier stuur je je klanten naar de concurrent en dat wil je natuurlijk niet.
Een levendige stad als Leiden biedt ondernemers de perfecte kans om succesvolle winkels en bedrijven op te richten. Aan de hand van bovengenoemde tips ben jij helemaal klaar om je eigen onderneming te starten en Leiden kennis te laten maken met jou als nieuwe winkeleigenaar.
Lees ook: Hoe creëren we een groener Leiden?