[ad_1]

Fotografie: Gemeente Oegstgeest
18 december 2021
WASSENAAR – De gemeente Wassenaar gaat onderzoeken of in de gehele bebouwde kom een 30 km/u zone mogelijk is. Het merendeel van de gemeenteraad stemde hier afgelopen week mee in. Verschillende raadsleden hopen met deze maatregel dat de verkeersveiligheid in het dorp verbeterd.
Het verkeer is al onderwerp dat veel speelt in Wassenaar, vooral tijdens spitsuur ontstaan er op de wegen richting de A44 in het dorp grote ontstoppingen. Reden voor de gemeente om hier onderzoek naar te laten doen hoe probleem is ontstaan en in de toekomst verbeterd kan worden. Ook wil de gemeente de verkeersveiligheid, met name rondom scholen verbeterd. De gemeente wil dit op verschillende manieren doen, zoals een proef met éénrichtingsverkeer Backershagenlaan-Zuid, aantrekkelijker maken van alternatieve vervoersmethoden, verkeerslichten optimaliseren om verkeer beter en sneller af te wikkelen en de juiste balans vinden tussen 50 km/u en 30 km/u wegen.
Verkeersveiligheid
De gemeente wil de snelheid in ieder geval op straten als de Jagerslaan, Deijlerweg oost, Johan de Wittstraat en een deel van de Hofcampweg verlagen. Maar een aantal raadsleden willen nog een stapje verder, de LW! VVD Fractie Mulder CDA D66 diende een motie in om binnen de bebouwde kom een 30 km/u zone te hanteren. ‘Wij denken dat de verkeersveiligheid is gebaat bij een maximale snelheid van 30 km/uur voor gemotoriseerd verkeer, dat geldt in het algemeen en met name rond locaties waar kinderen aanwezig zijn zoals scholen, sportverenigingen en kinderspeelplaatsen,’ schrijven de partijen in de motie. ‘Daarnaast draagt een lagere maximumsnelheid in de gehele bebouwde kom bij aan verkeersveiligheid voor langzaam verkeer deelnemers zoals voetgangers en fietser.’
Waterbedeffect
Gevreesd wordt namelijk voor het zogenoemde ‘waterbedeffect’, wanneer in een straat een 30 km/u zone wordt ingevoerd, de drukte verplaatst naar omliggende straten waar nog wel 50 km/u geldt. ‘Iedereen kent zijn straat het best,’ licht mede-indiener van de motie Bart Boon (Lokaal Wassenaar) toe. ‘Het lijkt ons goed te onderzoeken welke kansen er zijn om verkeer gelijkmatig te verdelen en wat de mogelijkheden zijn voor een 30 km/u zone in heel wassenaar zodat de druk niet op een paar enkele straten valt.’ Ook voegde Bernard Menken hieraan toe dat juist een lagere snelheid ook positief is voor de doorstroming.
Inwoner Ronald Abma benadrukte voor verschillende buurtverenigingen van Wassenaar ook het belang om in heel Wassenaar een 30 km/u zone in te voeren. ‘Om maar op een paar wegen 30 km/u in te voeren wordt het door het waterbedeffect erger voor de omliggende buurten. Deze wegen zijn daarnaast volgens het onderzoek en eerdere onderzoeken al zwaar overbelast. Het verlagen van de snelheid is daarnaast veiliger voor kinderen die naar school gaan,’ aldus Abma
Drempels en ambulances
Alleen Ronald Zoutendijk van Fractie Zoutendijk trekt twijfels over dit plan. ‘Ik hoor veel enthousiaste verhalen, terwijl mobiliteitsexperts van bijvoorbeeld ANWB juist zeggen dat toepassing van een gehele 30 km/u zone lijdt tot sluipverkeer.’ Daarnaast is volgens Zoutendijk ook nog een risico dat het openbaar vervoer en de ambulance niet goed door kunnen rijden, vanwege de aanpassingen als drempels die een 30km/u zone met zich meebrengen. Uiteindelijk stemde alleen Zoutendijk tegen de motie.
De gemeenteraad wordt uiterlijk 1 maart 2022 opnieuw geïnformeerd of een 30 km/u zone binnen de bebouwde kom een mogelijkheid is. De gemeente trekt in ieder geval al 512.000 euro uit voor campagnes om ov en fietsen te promoten, verkeersveiligheid rondom scholen te verbeteren en op een aantal wegen nu al de snelheid te verlagen.
[ad_2]
Bron: https://www.unity.nu/artikelen/wassenaar/wassenaar-onderzoekt-30-km%2Fu-zone-binnen-in-bebouwde-kom